Het ontstaan van marketing. Van het begin tot nu!

In dit artikel gaan we eens goed kijken naar het ontstaan van marketing. Marketing is vandaag de dag niet meer zoals het was. De nieuwe gedigitaliseerde wereld heeft grote veranderingen gebracht aan marketing. Toch kunnen we nog veel leren van het verleden, misschien deden we bepaalde dingen toen juist beter? Vandaar dat we even terug in de tijd gaan!

Terug naar het begin. Het ontstaan van marketing.

In de tijd voordat er geld was en alles werd geruild begon de mens eigenlijk al met marketing. De manier waarop men deze goederen presenteerde was van grote invloed op de eventuele ruil. Grofweg gezegd zullen de eerste marketing activiteiten op de wat grotere schaal zo’n 2500 jaar v.Chr. hebben plaatsgevonden. In het zogenaamde Mesopotamië (in het midden-oosten) werden volgens historici de eerste zilveren staven als betaalmiddel verhandelt. Er is geen bewijs dat er destijds al marketingactiviteiten zijn geweest maar dit is wel zeer aannemelijk.

ontstaan van marketing klokje met pijl die terug gaat in de tijd

Marketing zoals we het nu kennen.

Tijdens de bekende industriële revolutie is het concept van marketing pas echt bekend geworden. Voor die tijd bestond het al wel maar eind 18e eeuw werd het ook echt erkend. Innovatie en techniek veranderde de mens enorm en het kopen van goederen werd gemakkelijker dan het zelf produceren. Voor het eerst werden producten massaal geproduceerd en de consumenten markt groeide enorm! Producenten begonnen met het zoeken van meer waarde aan hun product dan enkel de productie.

de blauwe trein van het ontstaan van marketing

Door de jaren heen is het creëren van een sterk merk alleen maar belangrijker geworden. Het hebben van die onderscheidende factor tegenover je concurrent werd steeds uitdagender in de groeiend competitieve markt. Na de 2de wereldoorlog kwam men er al snel achter dat Marketing niet meer een extra waarde was maar dat het essentieel was om als bedrijf te blijven bestaan. In de jaren 60 begonnen bedrijven met het oprichten van de 1e marketingafdelingen. Er werden dus mensen aangenomen met als specialisme marketing.

De start van Marketingstrategie

Vanaf de 90’s zie je dat bij elk begin van een product er direct een merk aan wordt gekoppeld. Alle producten die je tegenkomt zijn verbonden aan een merk en er wordt hier steeds meer aandacht aan besteed. Iedereen begint te begrijpen dat de uitstraling van het merk, en hoe dit past bij het product, een grote factor van het succes is. Marketingstrategie is een onmisbaar begrip aan het worden. Benieuwd naar de beste Marketingstrategie van dit moment? Kijk dan eens hier.

the internet of things van marketing uitleg ontstaan van marketing

Het internet veranderde alles.

Met de komst van het internet hebben we van veel traditionele marketingactiviteiten afscheid kunnen nemen qua rendement. De effectiviteit van het uitdelen van flyers, plaatsen van (offline) banners en zelfs TV reclames is enorm afgenomen. De opties die het internet zijn simpelweg goedkoper en effectiever. We kunnen nu het rendement van campagnes nauwkeurig meten en hierdoor nauwkeurig de ROI inzien.

Dankzij het internet bestaat nu ook marketinguitleg.nl. Wil je weten hoe dit is ontstaan? Kijk dan hier eens.

In het begin van het internet tijdperk werden webpagina’s enkel gebruikt om consumenten van tekstuele bedrijfsinformatie te voorzien. Omdat er steeds meer bedrijven dit gingen doen werd je steeds moeilijker zichtbaar op het internet. Vandaar dat er voor het eerst Online Marketing strategieën werden gebruikt om extra in beeld te komen.

Het was een kwestie van tijd voor bedrijven de waarde van SEO en schrijven van blogs in gingen zien. Daarnaast werd ook het internet adverteren al snel als bijzonder effectief beschouwd. Hoe dit allemaal precies zit? Daarover zijn er ontelbaar veel artikelen hier op marketinguitleg.nl. Vergeet niet om zo nu en dan een artikel te lezen. Zo word je elke dag slimmer!

Tot slot.

Het moraal van het verhaal is dat marketing een vak is dat constant veranderd. Een vak waarin je nooit uitgeleerd bent omdat elk jaar nieuwe methodes ontwikkelt worden. Als marketeer beweeg je mee met de vooruitgang van de wereld. Het is belangrijk om je flexibel op te stellen en altijd open te staan voor de mening van andere. Ik hoop dat je het artikel over het ontstaan van marketing leuk vond! Ik zie je weer bij het volgende artikel.

De beste artikelen in je mailbox? 👍Dat wil je niet missen...

Af en toe een geweldige email krijgen? Schrijf je hier in!

Hallo! Goed dat je hier bent.

Wil jij dit soort waardevolle content in je mailbox?

Schrijf je dan hieronder in!

Nooit iets missen?    OK Nee bedankt.