Zo maak je eenvoudig een sterk marketingplan!

Een sterk marketingplan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. In dit artikel ga ik je de belangrijkste stappen uitleggen en laat ik je zien wat ik de belangrijkste aspecten vind bij een sterk marketingplan.

Het is algemene kennis dat het goed is om een marketingplan te hebben. Toch zie je nog vaak dat bedrijven ervoor kiezen om veel op gevoel te doen en eigenlijk te weinig gestructureerd te werk gaan. Uit ervaring moet ik zeggen dat het op beiden manieren kan werken, alleen geeft een sterk plan veel meer rust en zekerheid, daarom zou ik hier altijd voor gaan!

1. Kies doelen waar je naartoe wil werken.

De eerste stap van een sterk marketingplan is het zoeken naar wie je wilt zijn als bedrijf. Hier hangt namelijk alles van af! Zorg dat je als (toekomstig) bedrijf een goed inzicht krijgt in wat je doelen zijn, hoe jij jezelf in de markt wil gaan zetten en wat je ermee wilt bereiken. 

Denk hierbij altijd realistisch na over wat jou persoonlijk sterke kanten zijn en of jij denkt dat je dit echt kan bereiken. Haalbare doelen stellen, deze halen en vervolgens nieuwe doelen stellen is altijd beter dan falen en jezelf uiteindelijk teleurstellen. 

Hoe wil jij dat andere je bedrijf gaan zien? Wat is je belangrijkste product en wat wil je ermee bereiken. Dit zijn voorbeelden van sterke vragen om te beantwoorden aan de start van een sterk marketingplan.

Ben je benieuwd naar de doelen en de visie achter marketinguitleg.nl? Kijk dan eens even hier.

doel en target van een sterk marketingplan

2. Bepaal wie je wilt gaan bereiken.

Een product of dienst verkopen doe je niet alleen. Wie staat er of gaat er in de toekomst aan de andere kant staan? Denk heel goed na over wat voor type mens of mensen geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Stel kritische vragen aan jezelf in je marketingplan en denk aan alle mogelijke aspecten die belangrijk kunnen zijn. Gender, leeftijd, locatie, taal, interesses, gezinssituatie en ga zo maar door! Allemaal essentieel om over na te denken. Daarnaast is het ook goed om verder in te zoomen op de persoonlijkheid van je potentiële klant. Is deze persoon een koopjesjager of juist iemand die houdt van dure spullen? Is deze persoon sociaal aangelegd of vrij introvert? 

Een algemeen belangrijke tip is om de tijd te nemen voor dit plan. Als jij je marketingplan nu goed uitwerkt gaat je dat op termijn juist heel veel tijd besparen! Goed nadenken dus en op naar stap 3.

3. Kies de juiste marketingstrategie.

Marketingstrategie is toch wel mijn favoriete onderdeel van het marketingplan. Het is een heel goed plan om eens goed rond te kijken hier op marketinguitleg.nl. Ik zal hier namelijk nog erg veel artikels over schrijven. Geen tijd om te zoeken maar toch weten wat de beste marketingstrategie is? Klik hier. Zo dat waren de linkjes weer! Natuurlijk ga ik hier ook nog wat meer vertellen over het kiezen van de juiste strategie. 

Er is zoveel te zeggen over dit onderwerp, waar zal ik beginnen, ik weet het. Ga eens goed na welke middelen je het liefst wilt inzetten, kijk hierbij natuurlijk goed naar wat we in stap 2 hebben besproken, maar ook naar wat je leuk vindt! Het is namelijk zo dat er ongelofelijk veel wegen naar succes zijn. In een ideale wereld ben je bezig met Social Media, Email Marketing, SEO, SEA, Affiliate Marketing en die 100 andere tools. Mijn advies is om je marketingplan te focussen op 1-3 van deze tools en er een meester in te worden. Ben je eruit? Op marketinguitleg.nl vind je alle informatie die je nodig hebt om een pro te worden.

4. Het budget.

Serieuze praat. Nu gaat het over dat ene woord wat de wereld laat draaien: Geld. De wereld gaat steeds meer om geld draaien en dat is wat betreft marketing niet anders. In online marketing word je verplicht om aan het werk te gaan met platformen als Google, Facebook, Instagram en Youtube. Deze bedrijven zijn zo groot geworden dat ze kwartaal naar kwartaal meer omzet moeten laten zien aan hun aandeelhouders. Het resultaat: Meer en meer betalen om gezien te worden op deze kanalen. Organisch bereik is niet zo makkelijk meer om te krijgen, al is het zeker niet onmogelijk! 

Toch is het zeer verstandig om wat geld in te zetten voor je advertenties. Kijk voor deze laatste stap 4 dus goed naar wat je te besteden hebt. Het budget ga je vooral gebruiken om erachter te komen welke advertenties succesvol zijn. Als je kunt meten dat de advertenties goed werken is het namelijk verstandig om het budget zo hoog mogelijk te maken. Ja, dat zeg ik echt ja, zo hoog mogelijk! Als je het voor elkaar krijgt om voor elke euro er meer voor terug te krijgen, dan moet je dus gaan verhogen! Uiteindelijk zul je een keerpunt bereiken, dan weet je precies waar de zogenaamde sweetspot zit! (Dit is dan wel een voorbeeld van een conversiegerichte advertentie). Voor brand awareness campagnes is dit natuurlijk weer iets anders.

 

Tot slot.

Wat gaaf dat je het hele artikel gelezen hebt! Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en dat je nu zelf een sterk marketingplan kan maken. Heb je wat geleerd? Je kan het artikel delen als ik je nog meer mensen wil helpen. Ik zie je weer bij het volgende artikel!

De beste artikelen in je mailbox? 👍Dat wil je niet missen...

Af en toe een geweldige email krijgen? Schrijf je hier in!

Hallo! Goed dat je hier bent.

Wil jij dit soort waardevolle content in je mailbox?

Schrijf je dan hieronder in!

Nooit iets missen?    OK Nee bedankt.